Výsledky soutěže Festivalu tanečních filmů 2019

Výsledky soutěže Festivalu tanečních filmů 2019

24. 5. 2019

V sobotu 18. května byly na slavnostním večeru v kině Světozor oznámeny výsledky soutěže Festivalu tanečních filmů 2019.

 

Držitelem hlavní ceny – Křišťálová koule a finanční odměny 300 euro – se stal irský snímek Walls of Limerick režiséra Artura Bandinelliho, který jej natočil se souborem vertikálního tance Kat and Dawg Productions. Cenu diváků si odvezl americký snímek Ekman’s Concise Guide to Natural Movement, který natočil spolu s choreografem Alexandrem Ekmanen režisér T.M. Rives. V hlasování diváků předběhl filmy But First… režisérky Erin Brown Thomas a snímek kanadské režisérky Marlene Millar Traverse.

O udělení hlavní ceny rozhodovala porota ve složení: Jana Návratová, umělecká ředitelka Festivalu tanečních filmů, Tereza Willoughby, novinářka, autorka kulturního týdeníku televize Seznam a Ján Ševčík, umělecký šéf Slovenského ľudového uměleckého kolektívu a tvůrce tanečních filmů.

 

Vyjádření poroty / Jury statement

O hlavní cenu se ucházelo 30 tanečních filmů v délce do 15 minut, které porota a diváci shlédli na třech soutěžních projekcích. Do soutěže Festivalu tanečních filmů se celkem přihlásilo 350 filmů z celého světa.

Soutěžní kolekce se vyznačovala velkou rozmanitostí námětů i velkými rozdíly ve smyslu rozsahu filmu, kvality filmařské práce, dramaturgie či pojetím tance a choreografie v rámci filmového obrazu. V soutěži se objevila respektovaná jména žánru dance for camera, produkce s vyspělým zázemím a zkušenostmi, ale i snímky nízkorozpočtové, studentské či debuty.

Vzhledem k tomu, že porota měla k dispozici jen jedno ocenění – Best film – musela ostře vyhranit svůj postoj v rámci spektra posuzovaných filmů, vypořádat se z jejich nesouměřitelností a najít klíč ke svému rozhodnutí. Nesporné kvality snímků jako je Traverse, Bhairava či Pilgrimage kanadské režisérky Marlene Millar, bravurní kamera, střih a inteligentní scénář Ekman’s Concise Guide to Natural Movement či kvality filmařské práce ve snímků Abismo ocenila v rámci své diskuse. Stejně tak vyzdvihla sílu konceptu u snímků jako byl Uphill či Bussiness is Brutal. Závěrečné a opravdu bolestné dilema patřilo dvěma titulům – Walls of Limerick, který nakonec cenu získal a filmu But First… oba filmy měli co do filmařského vidění, technického zpracování, ideové síly i taneční a střihové invence podobné šance. Vítězný snímek však favorizovala jeho emocionální síla a společenský přesah.

Porota si váží všech zúčastněných děl a jejich tvůrců.

Jana Návratová

Tereza Willoughby

Ján Ševčík